Monday 7 November 2016

CARA-CARA MERAWAT KULIT YANG TERKENA 'SUNBURN'


Kulit manusia mampu untuk pulih sendiri, Sunburn tahap 1 biasanya akan pulih dalam masa 2-6 hari. Untuk membantu kulit anda pulih dan mengurangkan rasa tidak selesa, boleh ikut tip-tip kat bawah ni:

1. Gunakan losyen yang mengandungi lidah buaya (aloe vera). Lidah buaya meringankan rasa perit pada kulit dan membantu kulit menghasilkan sel kulit yang baru.

2. Gunakan krim hydrocortisone. Ini dapat mengurangkan radang kulit dan rasa gatal-gatal.

3. Gunakan yogurt. Yogurt yang tidak bercapur dengan apa-apa perisa (plain yogurt) membantu melembapkan kulit yang terkena sunburn.

4. Gunakan cuka. Tuangkan cuka putih atau cuka epal ke atas kertas tisu kemudian lekatkan pada bahagian kulit yang terkena sunburn. Ianya dapat menghilangkan rasa perit.

5. Gunakan teh hitam atau teh hijau. Teh hitam atau teh hijau mengandungi tannins dan bahan lain yang dapat mengurangkan bengkak pada kulit atau rasa pedih akibat sunburn.

6. Gunakan timun dan kentang. Potongan timun dan kentang dapat menyejukkan kulit dan meredakan rasa sakit, perit, gatal-gatal dan bengkak.

7. Gunakan serbuk penaik (baking soda). Campurkan baking soda dengan cuka lali sapukan di kulit yang terkena sunburn dan biarkan semalaman.

8. Gunakan oatmeat. Jika bahagian kulit yang terkena sunburn luas, kisar satu mangkuk oatmeal, tuangkan dalam baldi dan kemudian gunakannya untuk mandi.

Nak cara mudah? guna Clay Mask..Dalam Clay Mask Mary Jardin ada bentonite clay, french green clay, oat, activated charcoal,zinc oxice, papaya extract dan lavender buds yang membantu menyerap toksin kulit dan berfungsi antibakteria!

Penggunaan yang berterusan akan menjadikan kulit anda lebih licin, cerah dan lebih bersih. Nampak flawless dan glowing gitew!

Jom cuba Clay Mask Mary Jardin :)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Komen.. :)